Saturday, November 14, 2015

CUTI-CUTI 1 (UKM KE LABIS)

Assalam ^_^
 
Baiklah, teman-teman.. Cuti dah nak abz.. Moh kita kongsi apa berlaku sepanjang cuti.. Cuti seminggu je.. Xlama.. N xd satu aktvt brfaedah pown yang saya buat selain menyusahkan mak ayah kat umah.. Hmmm..
 
OK, dimulakan dengan bismillah~ Diakhiri dengan alhamdulillah~ Opps!! Lom abz cite laie~ Sebenarnya x berapa nak ada idea nak kongsi pasal apa.. Yup! Saya taw yang ni agak bosan tapi kalo xnak baca, den xpakso ;)
 
Kita mula dengan perjalanan pulang ke Labis.. Oh ye, selamat berkenalan ^_^ Den ughang Labeh.. Ayah orang Melayu tapi ada keturunan Jawa sebelah atuk.. Mak lak orang Minang, suku Biduanda Dagang.. Saya nak cakap loghat N9 memang kecundang lah hohohohoh.. Nak cakap Jawa lagi hapak.. Jadi saya cakap Johor je la.. Johor ada cara tersendiri taw~ Walopown kami xd loghat negeri.. Hmmphh! Hohohohoh~
 
Maaf, gambony senget.. HOHOHOHO
 
Baik, perjalanan bermula dengan bunyi 'PAM!!' Yup! Tu bunyi hentaman pintu saya.. Xtaw la kalo kome punya pintu hentam lagu mana.. Lebih kurang jam 3 petang saya dah tunggu di perhentian bas.. Tunggu ketibaan bas zon 6 dengan penuh kesabaran 'DUB DAB DUB DAB', ok yang tu mengarut.. Panas kowt!! Memang patut la tunggu bas dengan toleransi yang rendah.. Alasan! Alhamdulillah.. Suku minit pastu rasanya bas tiba, n saya, dengan bunga + teddy + 3 belon minions yang guna helium tu, naik bas n memang sebelum tu lagi dah tarik perhatian ramai.. Sampai ad sorang pakcik, x, muda sikit, abang bas tu specially hentikan bas dekat ngan saya, semata nak tangkap gambo.. AGAK-AGAK LA PAKCIK WOO!! Xp, kita cover malu..
 
Sampai kat stesen KTM, kita gerak last.. Sebab?? Malu la, apa lagi.. N still dah lambat sampai sekalipown, barisan masih panjang.. Xp, kita sabar ye? Ada dua kaunter buka, n satu tu xramai, yup saya sedar, tapi saya masih beratur kat barisan panjang.. Sebab? Saya ad soalan nak tanya.. Soalan apa? "Pakcik, tumpang tanya, macam mana nak ke Gemas?"
 
Jawapanny agak mengecewakan.. Kenapa? Kisahnya, nak ke Gemas hanya ada dua waktu dari Seremban.. Samada waktu pagi yang awal gila paginya, atau jam 6.30 petang lebih kurang.. Jam di tangan, nope, di fon yang rosak menunjukkan lebih kurang jam 3 lebih, hampir jam 4 insyaAllah.. Tepon mak ayah, bagitaw yang kita balik lambat.. Tepon kawan, dia balik Gemas dua hari lepas.. Tanya dia camne dia balik.. Sama terjadi.. Dia kena tunggu lama kat Tampin ntuk naik komuter g Gemas..
 
Mak suruh pergi Seremban, beli tiket g Sungai Gadut, ayah jemput kat situ.. Sungai Gadut ke rumah lebih kurang 2 jam lebih.. Ayah suruh pergi Tampin, pastu ayah jemput.. Tampin ke Labis dalam sejam lebih.. Saya fike, nak buat apa menyusahkan orang.. Kita pown dah beli tiket.. Ayah lak semalamnya dah pergi JB angkut barang adik balik asrama.. Saya tekad, nak tunggu je.. Mak marah.. Mak kata lama nak tunggu.. Sorang2 lak tu.. Terima kasih, mak ^_^ Sa~yang mak.. Ayah cuba jadi 'cool'.. Taw ayah serabut.. Ayah suwo gtaw kalo dah sampai Seremban.. Alkisahnya ayah nak senyap2 jemput kat Tampin.. Tapi sebab fon saya prob, saya xhabaq ayah.. Nak xnak ayah kena tunggu gak kat Gemas.. Hehehe.. Maaf, ayah ^_^
 
Masih kat KTM UKM.. Komuter pertama dah lepas.. Sebab tadi xsettle lagi.. Tunggu komuter kedua, then g Seremban.. Sampai Seremban, tukar komuter ke Tampin.. Sampai Tampin, waktu dalam jam 5 lebih.. Acik jaga tu kata ke Gemas dalam jam 8 malam dari Seremban.. Stesen tu agak tersorok.. Jadi ianya sunyi sikit.. Tapi alhamdulillah ada security kat situ.. N ad gak la dalam beberapa ketul yang nak naik gi Gemas gak.. Jadi rasa selamat, cumanya, bosan.. Ada kedai makan.. Tapi jam 6.30 petang baru beroperasi.. Tu pown cuma ada nasi lemak n yong tau foo.. Tapi xp, xnk memilih, asalkan ada makanan.. Tak makan lagi ni dari pagi.. Dah la ad gastrik..
 
Alhamdulillah.. Tunggu punya tunggu, well, kalo dah main game, cepat je masa berlalu hohohohoh~ Dalam jam 8 lebih, bertolak ke Gemas.. Sampai je, turun tingkat bawah, terus nampak mak ngan dua orang adik.. Mereka baru sampai.. Ayah kata cari parking tersesat jalan.. Aik? Hohohoh.. Ya Allah! Rindunya kat mak ngan ayah.. Bukan ap, kita ada sejarah n masalah masing2.. Dan masalah saya sangatlah problematic, sebab tu la ni je saya ***** **** . Perjalanan dari Gemas ke Labis dalam sejam gitu.. Tapi saya tak rasa jauh.. Mungkin sebab kami selalu lalu Gemas kalo nak balik kampung mak kat Bahau? Labis - Segamat, dlm 30 mnt.. Segamat - Gemas, dlm 30 mnt.. Gemas - Felda Rokan, Bahau, dlm 60 mnt.. Selalu sangat sampai rasa dekat je kampung mak tu..
 
Pejam celik pejam celik, sebelum jam 12 tengah malam, alhamdulillah kami selamat sampai rumah.. Sebelum tu ada singgah ngeteh kat Segamat.. Hohohohoh..
 
 
Bersambung...

No comments:

Post a Comment